
LetterontwerpConceptontwikkeling
Deel 1: Tekenen in de praktijk
In 2022 en 2023 heb ik de opleiding Conceptontwikkeling gevolgd bij Art and the City in Amsterdam. Conceptontwikkeling gaat over het ontwikkelen van het creatieve denkproces. Hoe kom je van niets tot iets. Door veel te experimenteren met diverse materialen en een heldere werkwijze. Convergeren en divergeren tot een concreet beeld ontstaat wat verder uitgewerkt kan worden. Niet het eindresultaat is het belangrijkst maar het proces daar naar toe. Deel 1 gaat over het ontwerpen van een logo voor fictief bedrijf met de naam Flavorful Sandstone. Zij maken softdrinks voor een jong publiek. Een uitgebreide briefing vormde de basis voor het ontwerp.
Voor de ontwerpfase maak ik gebruik van een creative journal waarin de eerste ruwe en later meer uitgewerkte schetsen komen. (2, 4, 5) Deze worden dan in het verder proces in Adobe software uitgewerkt. (1, 3)
Er is gekozen voor een vet en rond letterontwerp vanwege het organische karakter. De letters zijn in Illustrator gemaakt op basis van een cirkel. De verhoudingen zijn gebaseerd op de beeldcirkels in het beeldmerk. De volgende opmerkingen bij het gebruik:
- Herkenbaarheid primair t.o.v. leesbaarheid
- Merknaam altijd een kleurgradiƫnt
- Altijd kleur op verpakkingen
- Zwart(wit) mogelijk in media-uitingen
De eerste letter F van het merk is een belangrijk beeldelement in media-uitingen en heeft een iets afwijkende vorm gekregen. Deze kan op zichzelf staand worden gebruikt. In combinatie met de beeldcirkels altijd in kleur.
Zie ook in deze reeks
Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5
De afbeeldingen:
Praatje #2 is op 18 augustus geplaatst